31 januari 2013

So far so good....

Som tidigare bloggare nämnt tog resan mycket lång tid och jag fick sorgset konstatera att jag inte hinner gå på mässan. (Atea skulle kunna ha nytta av en digital lösning på sin logistik!) Kvällen var givande även om det var lite svårt att koncentrera sig på de stackars föreläsarna i mingelsorlet. Många erfarenheter kunde ändå utbytas.

Idag har vi många intressanta föreläsningar på agendan - hälften avklarade här i lunchpausen:

Tomas Kroksmark ger oss en föreläsning som man bara kan älska. Med humor och värme skrämmer han oss med att lyfta frågan om vad elever överhuvudtaget behöver lära i framtiden - behöver de egentligen kunna läsa?
Otroligt intressant är också hur man kan ta in erfarenheter från datorspelsvärlden i undervisningen - det ska jag bära med mig!

När jag lyssnar på Les Foltos får jag en känsla av att vi kommit mycket längre i Sverige än i USA med lärare som vågar gå utanför komfortzonen och att be kolleger om hjälp - kollegial feedback!

Patricia Diaz inspirerade massor med hur jag ska(!) jobba med webbpublisering med mina elever. Hon gav konkreta tips och exempel från sina egna elever, vilka man förstår att hon bemöter med ett stort hjärta.

Ännu mer fick vi av Patrik Glad - verktyg i olika arbetsprocesser och tips på en massa appar - under det att han varnade oss för att inte fastna i app-träsket;)

/Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar