31 januari 2013

Val av telefon - en pedagogisk fråga?

Hur tänker vi när vi väljer telefoner i skolan och förskolan? Hur ser det ofta ut på våra förskolor och skolor?
Efter diskussioner med kloka människor på plats funderar jag på om vi inte ska tänka till på hur vi gör och tillgängliga för bl.a. föräldrar och elever. Idag har vi ofta en telefon på förskoleavdelningen och arbetsrum på våra enheter. Ofta är det IP- telefoner eller vanliga telefoner. Vad händer om en förskolan säger upp avdelningens ip-telefon och byter mot en iPhone kopplad till växeln?
Avdelningen får då genast ytterligare ett digitalt verktyg för fotografering, dokumentation, sms, mail mm. Vilka möjligheter ger det?
Ett exempel;
"Lasse" som gråter när pappa lämnar honom på morgonen. Tänk att ta en bild på honom 5minuter senare när han leker och är glad och skicka denna som t.ex mms till den oroliga föräldern. Blir föräldern nöjdare? Går det snabbare än att gå iväg och ringa?
Ni kommer säkert på fler exempel och användningsområden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar