1 februari 2013

Dag två i London.

Det har varit en inspirerande och givande föreläsningsdag som avslutades i Soho med god mat och dryck.
Vad tar jag med mig till förskolan och skoldatateket?
Jo...
Tomas Kroksmarks föreläsning om datorspelens pedagogik och vad det är som fängslar barnen i detta.
Som avslut på sin föreläsning så visade han sitt resultat av vad som gör att barn kan sitta så länge länge vid dessa spel:
- Episk pedagogik(berättelse)
- Tävlingsmoment
- Känslan av att vara smart
- Den sofistikerade instruktionen
- Intentional optimism
- Anonymt teamarbete
- Oändligt återupprepande
- Korta- långa mål
- Tydlig progression
Kollektivt lärande
Hur kan vi omvandla detta till förskolans verksamhet när vi använder tekniken i deras lärande?

Patrik Glad pratade om iPaden/lärplattan som ett kreativt, inkluderat och tränande redskap.
Vad kan vi göra med lärplattan i förskolans och i skoldatatekets verksamhet?
Det finns appar för att dokumentera barnens lärande.
Barnen samspelar och kommunicerar mycket kring en lärplatta i förskolan.
Puppet Pals är en kreativ app för att göra saga/film.
Garageband appen för att göra musik. Vilka barn älskar inte musik och nu kan de själva "göra" musik.
Men fastna inte i appträsket utan använd några få och behärska dem är min erfarenhet!

Imorgon styr vi mot BETT-mässan för att bla. titta på alternativa lärverktyg till skoldatateket.

Christina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar