31 januari 2013

BETT-mässan torsdag

Besökte själva mässan idag. Oj vad stort och oj vad många nu satsar på interaktiva whiteboards. Där fanns mycket att titta på för den teknikintresserade och allt var riktat till skolan. Jag fastnade framför allt för nya funktionen teachers dashboard i Google Apps Education. Den skulle kunna effektivisera arbetet med eleverna en hel del. Den gav bl.a. goda översikter av elevers digitala arbete.

Mer reflektioner kring förmiddagens föreläsningar

Patricia Diaz inspirerade kring att använda olika publiceringsverktyg i skolan. Detta sker redan på många skolor där bl.a. 8G1 på Liljeborgsskolan skrivit om sina klassiker fast med en modern touch. Patricias bok är perfekt för de som vill men inte riktigt vågar av olika skäl, och det är nog många. Publiceringen ger en ny dimension till lärandet som gör att eleverna skärper till sitt arbete och tar längre och djupare steg i sin kunskapsutveckling.

Patricias bok www.patriciadiaz.se
8G1 webbsida http://kimblomqvist.wix.com/modernaklassiker

Första dagen

Jag känner mig inspirerad & längtar till eleverna så att jag kan iscensätta allt.

Flipped classroom

Daniel Barker föreläser om det flippade klassrummet.
Eleverna lyssnar/tittar på genomgångar hemma och kan arbeta och diskutera i skolan. Då har läraren möjlighet att hjälpa eleverna och diskutera med dem under lektionen.
Flytta fokus från undervisning till att hjälpa eleverna att lära sig.
http://barkersthlm.blogspot.com

Illustration av Daniel Barker, källa: skolverket.se

Dag 1

Inspirerad av dagens föreläsare...Nu vill jag undervisa igen.

IKT inom idrotten

Counterstrike och Supermario på riktigt! Verkar kul!

Tankar från förmiddagen

Föreläsningarna på förmiddagen var intressanta och gav mig som lärare mycket att fundera vidare kring. Tomas Kroksmark inledde med sin forskning kring Datorspelspedagogikens och skolan vilket får en att tänka. Hur kan vi lyfta innehållet i kunskapssökandes på lektionerna och samtidigt fånga fler elever? Detta gäller särskilt killarna som kan sitta timmar framför datorspelen. Det gäller bl.a. att få dem att känna sig smarta och tro att de för rätt val, det val vi som lärare vill de ska ta.

Coaching i kollegiet tror jag att vi skulle kunna ha stor nytta av i skolan när det bl.a. gäller metodutveckling, ämnesutveckling och personlig utveckling.

Mer kommer senare idag

Inspirerad

Efter att ha lyssnat på Tomas Kroksmark satte tankarna igång.... Hur kan jag omsätta det han sagt och arbeta med datorspelens pedagogik i förskolan? Spännande & utmanande! Ser redan fram emot att komma hem (fast mycket är kvar) och förmedla det jag det jag hört och sett för att kunna komma igång att arbeta mer aktivt med it/media!
Webbpublicering i skolan-självklart, inspirerande och busenkelt.
Att lyssna till pedagoger som Tomas Kroksmark och Patricia Diaz har varit mycket lärorikt.
Lär eleverna sig verkligen MER genom att exempelvis webbpublicera?
Jo, enligt Diaz, lär de sig FLER sätt att söka kunskap på.
Eleverna samarbetar, synliggöra problem och blir mer medvetna om källkritik och upphovsrätt.
Jag åker tillbaka till Trelleborg inspirerad och kommer att iscensätta det jag har lärt mig här.


So far so good....

Som tidigare bloggare nämnt tog resan mycket lång tid och jag fick sorgset konstatera att jag inte hinner gå på mässan. (Atea skulle kunna ha nytta av en digital lösning på sin logistik!) Kvällen var givande även om det var lite svårt att koncentrera sig på de stackars föreläsarna i mingelsorlet. Många erfarenheter kunde ändå utbytas.

Idag har vi många intressanta föreläsningar på agendan - hälften avklarade här i lunchpausen:

Tomas Kroksmark ger oss en föreläsning som man bara kan älska. Med humor och värme skrämmer han oss med att lyfta frågan om vad elever överhuvudtaget behöver lära i framtiden - behöver de egentligen kunna läsa?
Otroligt intressant är också hur man kan ta in erfarenheter från datorspelsvärlden i undervisningen - det ska jag bära med mig!

När jag lyssnar på Les Foltos får jag en känsla av att vi kommit mycket längre i Sverige än i USA med lärare som vågar gå utanför komfortzonen och att be kolleger om hjälp - kollegial feedback!

Patricia Diaz inspirerade massor med hur jag ska(!) jobba med webbpublisering med mina elever. Hon gav konkreta tips och exempel från sina egna elever, vilka man förstår att hon bemöter med ett stort hjärta.

Ännu mer fick vi av Patrik Glad - verktyg i olika arbetsprocesser och tips på en massa appar - under det att han varnade oss för att inte fastna i app-träsket;)

/Susanne

Vänd på frågan

När är vi framme vid att läsplattor kan göra allt som datorer kan. Snart om inte redan.
Kanske är det dags att vända på frågan: Finns det något läsplattan inte klarar som måste göras som tidigare?

Tomas Kroksmark

"Vad är egentligen baskunskaper för en elev i dagens skola??? Fundera och jämför sedan med vad du alltid tagit för självklart." Hur viktigt är det att kunna läsa om 10 år?

Paddagogik

Lägereldspadagogik - mer samlat lärande, många kan samlas kring rn iPad.
Oväntat bra samspel och kompisrelationer, en expert gäller andra i gruppen.

Tankekarta, grupparbeta i ett gemensamt dokument, dela med sig och diskutera på en blogg, dokumentera och sända live, presentera och sammanställa!

Paddagogik

Patrik Glad pratar om Paddagogik.

"Slå upp s. 23, börja läsa från tredje stycket." hur aktiva är eleverna?

Dagens teknik möjliggör arbetsformer.

Vad säger läroplanen? Kap 2.2 är tydligt.

Digitala verktyg skapar möjligheter att kommunicera, söka kunskap, skapa, lära.

"Fastna inte i app-träsket!" Pedagogen ska alltid styra utbildningen/undervisningen.

Paddagogik - samspel och kommunikation

Verktyg i en arbetsprocess:
Popplet, Prezi presentation och tankekarta
Titanpad
Bambuser sända live
Keynote,bookcreator, iMovie Presentera och sammanställa

Instagram: eleverna kan dokumentera i bildform, ger vårdnadshavare möjlighet till insyn.
Puppet Pals - teaterscener, 100 sätt att använda Puppet Pals (Lena Gällhagen)
Epic citadel - anv skärmdump för att skapa bakgrund till puppet pals.
istopmotion - animering






Val av telefon - en pedagogisk fråga?

Hur tänker vi när vi väljer telefoner i skolan och förskolan? Hur ser det ofta ut på våra förskolor och skolor?
Efter diskussioner med kloka människor på plats funderar jag på om vi inte ska tänka till på hur vi gör och tillgängliga för bl.a. föräldrar och elever. Idag har vi ofta en telefon på förskoleavdelningen och arbetsrum på våra enheter. Ofta är det IP- telefoner eller vanliga telefoner. Vad händer om en förskolan säger upp avdelningens ip-telefon och byter mot en iPhone kopplad till växeln?
Avdelningen får då genast ytterligare ett digitalt verktyg för fotografering, dokumentation, sms, mail mm. Vilka möjligheter ger det?
Ett exempel;
"Lasse" som gråter när pappa lämnar honom på morgonen. Tänk att ta en bild på honom 5minuter senare när han leker och är glad och skicka denna som t.ex mms till den oroliga föräldern. Blir föräldern nöjdare? Går det snabbare än att gå iväg och ringa?
Ni kommer säkert på fler exempel och användningsområden...

En IT teknikers tankar

Intressant att lyssna och ta in tankar från föreläsare och pedagoger. Den erfarenheten jag har av skolan är vad jag själv har upplevt och givetvis mina barns erfarenheter. Det som är så kul är att det finns så många "taggade" pedagoger som vill lära sig använda datorer i skola på ett pedagogiskt sätt och inte bara som en skrivmaskin eller surfdator.

Patricia Diaz om Webbpublicering i undervisningen

Torsdag = föreläsningar. Jag hade särskilt sett fram emot Patricia Diaz föreläsning om Webbpublicering i skolan.
http://www.patriciadiaz.se/

När Patricia får frågan om eleverna lär sig mer, så blir svaret att de lär sig fler!
Patricia menar att eleverna lär sig fler sätt att:
Söka kunskap
Kommunicera
Skapa och lära

Med webbpublicering möjliggörs:
Samarbete
Synliggörande
Källkritik
Upphovsrätt - ex vilka bilder får användas?
Formativ bedömning

Exempel på plattformar för publicering är Blogger, Wordpress, Google sites, Wikispaces och Weebly. Skolarbetet får verkliga mottagare. Arbetet ligger kvar och eleverna kan få syn på sina lärprocesser.

Med Titanpad kan eleverna arbeta i samma dokument/chattdiskussioner. Olika författare markeras med olika färger. Alla elever ges samma möjlighet att komma till tals.

Film i undervisningen. Publicering på Youtube.




Flipped classroom visar eleverna exempel.


Datorspelens pedagogik

Tomas Kroksmark pratar om viktiga komponenter i datorspelen. Intressant varför dessa inte finns traditionell systemutveckling eller i skolan.

Tävling i all ära, men.....

Själv är jag en tävlingsmänniska ända ut i fingerspetsarna ....att kasta kortleken på mormor när jag förlorade i skitgubbe var ingen ovanlighet. Min fundering är om det är bra att kommuner tävlar sinsemellan om att vara bäst, vad ja menar är att vi har ju samma mål nationellt. Skulle det inte vara bättre om vi tillsammans gör det som är viktigast, dvs öka elevernas måluppfyllelse?

Dagens visdom

The quality of the education cannot exceed the quality of its teachers.

Les Foltos

Mot en ny spännande dag!

Efter gårdagens mingel med spännande diskussioner tillsammans med kolleger från vår egen och andra kommuner - ser vi nu fram emot föreläsningar av Tomas Kroksmark, Patrik Glad, Daniel Barker och andra! Datorspelens pedagogik, webpublicering, flipped classroom...

Mingel nog så viktigt

Resan drog ut på tiden, vilket gjorde det omöjligt att hinna ut till mässan före stängning.
Efter en bit mat blev det i stället att satsa på kvällens warm-up-mingel.
Ett par kommuner presenterade vad och hur de arbetar, men hade stundtals svårt att överrösta alla som ivrigt diskuterade på golvet. Det blev många givande samtal kring ambitioner och sådana finns det mycket av, inte minst bland Trelleborgs deltagare. På det hela taget blev kvällen lyckad. Nu ser vi fram emot ett späckat konferensprogram i dag.

30 januari 2013

Lång dags färd mot London

Jag tar stafettpinnen från Ulf Jakobsson och fortsätter på Shakespearetemat: "Better three hours too soon than a minute too late."

Så är då delegationen på plats i London. Men jag som i morse tänkte att väntan var över fick tänka om... Tidigt ute på Kastrup vilket innebar en del väntan på Espresso House amerikanska motsvarighet. Väntan på bagage, kanske inte oväntat, följt av väntan på att bli avcheckad inför bussturen från Gatwicks flygplats och hotellet St. Ermin. Vi är många som reser med ATEA till BETT2013 och det är klart att det blir en del logistiska longörer.

Väl framme vid hotellet var klockan 16.00 (svensk tid). Undertecknad och roommate Björn hade då lämnat hemorten, strax norr om Trelleborg, klockan 08.30. Phew...

Vad är då prio ett när man väl är i London? Tja, om du har tagit dig tid att gissa så har du svarat rätt: Fish & chips på en tvättäkta pub i goda vänners sällskap.

Ikväll blir det nätverkande mingel på hotellet i ATEA:s regi, tillsammans med mjukvaruföretaget Microsoft och processortillverkaren Intel. Många goda idéer och tankar har redan dryftats oss trelleborgare emellan och ikväll ska vi lyssna, dryfta och utbyta erfarenheter med 300 andra IKT-pedagoger, IT-samordnare, branschfolk, lärare, rektorer och experter. Nu lämnar jag över stafettpinnen med ytterligare ett Shakespearecitat: "Listen to many - speak to a few."




Shakespeare country

"This blessed plot, this earth, this realm, this England"

http://t.co/Tp5A8JQO
@JakobssonUlf: #bett2013trbg

En rektors tankar

Vart är vi på väg?

Vad vill vi åstadkomma med möjligheterna med Internet och moderna digitala verktyg? Vad ska vi ha datorn, läsplattan, mobilen till? Vart ska vi åka?

Det handlar om att ha en förståelse för uppdraget. Så här ser jag på det:

Vårt uppdrag i skolan ska knyta an till den digitala världen där elever och pedagoger får ökad omvärldsuppfattning och står rustade för morgondagens samhälle.

Läs mer:
http://www.ledandetankar.se

Allt med?

Telefoner, laddare, adaptrar,
Appar. Bett-appen verkar användbar. Programmet studerat igen. Nu kan taxin komma. Jag ser fram emot att hitta nya möjligheter.
Skickat från min HTC

27 januari 2013

Ready for takeoff

Om 3 dagar bär det av till BETT 2013! Besöket i London ska ge avtryck  i verksamheten. Min förhoppning är att inhämta inspiration och kunskap för att fortsätta att utveckla förskola och skola i både mitt eget område och i kommunen. Jag ser fram emot att lyssna till bl.a. Patricia Diaz, Tomas Kroksmark och Patrik Glad och jag ser fram emot att få insupa innovativa idéer på mässan och utbyta erfarenheter med skolledarkollegor och pedagoger. 
På arbetsbordet ligger just nu Patricias bok ”Webben i undervisningen – digitala verktyg och sociala medier för lärande” och hennes föreläsning tillsammans med Patrik Glads om "paddagogik" ser jag lite extra fram emot. 


Jag är absolut "Ready for takeoff"!

21 januari 2013

Förberedelser inför BETT

Skoldatateket sitter och planerar inför mässan... ( testar bloggen)

16 januari 2013

Programmet




Dagarna i London består av ett gediget program. Förutom mässbesök kommer vi också att inspireras av intressanta föreläsare och göra skolbesök på några av Londons mest innovativa skolor.

Några av föreläsarna:

Tomas Kroksmark
Den sofistikerade instruktionen, datorspelens pedagogik
http://tomaskroksmark.se/

Les Foltos
Fortbildningen är död, leve fortbildningen! Kollegialt samarbete för skolutveckling
http://peer-ed.com/about_us.html

Patricia Diaz
Webbpublicering i skolan-självklart, inspirerande och busenkelt
http://www.patriciadiaz.se/

Patrik Glad
Paddagogiken och Lgr11: iPad som ett kreativt, inkluderande och tränande redskap

Daniel Gomejzon
Gamla lekar får nytt liv som spel i idrottssalen
http://www.lararnasnyheter.se/mivida/2012/12/07/maxar-pulsen-super-mario

Daniel Barker
Flipped classroom. Eleverna ägnar mindre tid åt studierna, men lär sig mera. Hur är det möjligt?
http://barkersthlm.blogspot.se/

Johan Ronnestam
På löpsedeln: Vilken värld växer våra barn upp i egentligen?
http://www.ronnestam.com/


Skolbesök:

Honywood school
Honywood är den högpresterande skolan där eleverna trivs. iPads är en naturlig del av deras lärande och man har nått mycket goda resultat i sitt arbete med att integrera tekniken i lärprocesserna. Honywood har bland annat fått utmärkelsen ”Outstanding-one of  the very best schools in the country” av Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills, både 2005 och 2009. Secondary school (11-15 år).
http://www.honywoodschool.com/

The Flitch Green Academy 
Välkommen till Flitch Green! Den moderna byskolan där alla känner alla och där MacBooks, iPads och iPod touch är sömlöst integrerade med lärandet. Innovation, skapande, entreprenörskap och ett lustfyllt lärande genomsyrar alla delar av verksamheten. Primary school (4 till 11 år).
http://theflitchgreenacademy.co.uk/

New Line Learning Academy
NLL är skolan som gör fantastiska resultat, år efter år, och där nytänkande lokaler inspirerar elever och lärare till nya arbetssätt. Alla elever har rustats med en egen pc som lärandekompanjon och de kollektiva lärprocesserna ges stort utrymme i skolans så kallade ”learning plazas”. Varje plaza har projektor, stor skärm och flyttbara 65” touch screens för att optimera lärandesituationen.
http://www.futureschoolstrust.com/New-Line-Learning/We-are-NLL

11 januari 2013

Förberedande möte inför resan

Idag träffades delegationen som ska åka till London för att besöka BETT 2013.
Syftet med mötet var att noga förbereda och planera vårt besök.

Punkter på agendan:
  1. Allt vi gör skall ha bäring på elevernas utveckling. Hur kan vi tillsammans se till att denna resa bidrar?
  2. Inom vilka områden skall vi hämta information?
  3. Vilka sessioner/talare belyser dessa områden? Vem bevakar vad?
  4. Vilka utställare skall bevakas? Av vem?
  5. Vilka andra besökare skall vi försöka nå? Vem av oss?
  6. Ett gemensamt format för rapportering under besöket; "debriefing", bloggande, dokument?
  7. Planera möte för uppföljning, hur skall det sammanfattas och spridas till nämnden och andra?