Bakgrund
Under perioden 30/1 – 2/2 besökte en delegation från bildningsförvaltningen BETT (British Education and Training Technologi) i London.
BETT är en av världens största mässa inom IT
och lärande med över 30.000 besökare varje år. Representanter från många av Sveriges
kommuner fanns på plats för att ta del av den senaste forskningen inom IT och lärande.
Förutom mässan, med över 650 utställare, bestod dagarna av föreläsningar,
nätverkande, erfarenhetsutbyte och studiebesök på engelska skolor.
Sammanfattning
Nedan presenteras en kort sammanfattning över deltagarnas starkaste intryck
från BETT 2013.
För en mer utförlig rapportering hänvisas till bloggen.
_________________________________________________________________________________
”Min slutsats
är att den teknik vi behöver i form av hårdvara och mjukvara finns tillgänglig.
Det stärker mig i övertygelsen att det viktiga är förarbetet, att vi lär oss
bedöma vad, hur och varför olika tekniker skall användas. Vår omvärlds-bevakning
skall till stor del handla om att hitta goda exempel så att vi ökar
sannolikheten för att våra projekt verkligen bidrar till elevernas utveckling.”
_________________________________________________________________________________
”Mitt starkaste intryck är när Daniel
Barker pratade om Flipped Classroom.”
_________________________________________________________________________________
”Att se
möjligheten med digitala verktyg eller kanske till och med digitala hjälpmedel
blev väldigt tydlig. Det som sedan blev helt uppenbart var när Clara från
Liljeborg, på hemmaplan, berättade om hennes känsla av att bli "hel"
igen med hjälp av ett digitalt verktyg (och duktiga lärare) och där igenom
finna inspiration, motivation och glädje i skolan. Tack för den bekräftelsen
Clara!!
När det gäller
arbetssätt så går första priset, helt överlägset, till "flippat
klassrum"….men för att det ska bli optimalt krävs 1-1.”
_________________________________________________________________________________
”Mina starkaste intryck
från resan var de fantastiska engagerade lärarna Patricia Diaz, Daniel Gomejzon
och Daniel barkers inspirerande föreläsningar, samt det mycket intressanta
besöket på Honywood Community Science School.
Jag har hållit i ett AL-möte där jag
presenterade hela resan för alla mina kollegor på skolan. Vi har sedan
haft Anna Gudmundsson, Björn Gullberg och Jonathan Folke hos oss på en
studiedag, där Anna introducerade grunderna för att arbeta med iPad i skolan.
Därefter fick vi lära oss animering och filmredigering.”
_________________________________________________________________________________
”Föredraget av
Thomas Kroksmark kring datorspelens pedagogik.
Kan vi utnyttja
tankarna bakom datorspelen i vår pedagogik?
Det var för mig
väldigt tänkvärt. Naturligtvis var höjdpunkten för mig när Stewart Lynch Open Text FirstClass group hade
seminarium om FC12.
Detta lever jag
med alla dagar!”
_________________________________________________________________________________
”Skolbesöket
på Flitch Green var riktigt bra. Se pedagogerna använda en blandning av analog
och digital teknik samtidigt i undervisningen där uppgifterna gjordes med det
verktyg som var lämpligast. iPad, Macar och papper och penna i ett härligt
pedagogiskt upplägg. Mässan var enorm med sitt utbud som riktade sig mot
undervisning och teknik - Härligt! Surfplattans intåg i undervisningen visades
påtagligt. Givetvis ska man inte glömma de bra föreläsningarna som gavs kring
webbpublisering, flipped classroom m.m.
När
det gäller det stora intresset för surfplattor som uppmärksammades på BETT kan
vi på hemmaplan konstatera att antalet iPads som finns/beställts inom
bildningsförvaltningen har ökat med drygt 20% efter vårt besök på BETT.”
_________________________________________________________________________________
”Sammantaget var
hela konferensen och besöket på mässan otroligt inspirerande och gav verkligen
energi till ett fortsatt skolutvecklingsarbete i Trelleborg. Största
behållningen var föreläsningsdagen med flera föreläsare som förmedlade en
positiv syn och tilltro till eleven och den svenska skolan. Det
entreprenöriella lärandet låg som en hägring över konferensen. Nätverkande och
möten med människor som jag annars har kontakt med via Twitter var också mycket
givande.
Jag har ett
pågående utvecklingsarbete kring entreprenöriellt lärande, digitala verktyg o
ett formativt förhållningssätt som räcker sig över samtliga verksamheter (skola,
förskoleklass och fritids) som har fortsatt med nya infallsvinklar efter BETT.
Likaså på förskolan pågår ett arbete för att öka nyttjandet av digitala verktyg
i verksamheten och då är det främst iPads och smartboards
vi använder. Jag strävar kort och gott efter en nutida och framtida skola och
förskola.”
_________________________________________________________________________________
Starkast intryck
på mig gjorde föreläsningarna på hotellet. Pedagogikens möjligheter har inga
gränser. För mig som undervisar var det ett incitament i sig att se hur andra
lärare försöker förmedla kunskap. Jag vill gärna lära mig mer och inspireras. Det
är viktigt också att förstå att katederundervisning är beprövad i sådär flera
hundra år - tusen år.... Men att lägga ut material på nätet, Youtube, eller
arbeta med Prezi och popplet är nytt. Jag testar nytt hela tiden och försöker
utvärdera.
_________________________________________________________________________________
”Mina
starkaste intryck av BETT-resan är föreläsarna Daniel Baker, Tomas Kroksmark
och Patricia Diaz. Genom enkla tekniska lösningar samt ” möta eleverna på deras
arena” så motiverade de eleverna och som sedan bidrog till högre
måluppfyllelse. Med tanke på min verksamhet (inriktning mot elever i behov av
särskilt stöd) finns det en avdelning på BETT-mässan där jag kan bli informerad
och inspirerad till nya IT-lösningar inom specialpedagogik. Under resan knöts
även nya kontakter med lärare från olika skolor i kommunen. Ett utökat
kontaktnät som har bidragit till fler IT-utbildningar och kompetens-utveckling
bland lärare när vi kom hem. Det är otroligt roligt att lära känna fler
medarbetare inom kommunen och få en inblick i deras verksamheter och uppdrag.
Jag
känner mig alltid inspirerad och upprymd när jag kommer hem från denna resa.
Att utvärdera alla intryck och tekniska nyheter och omsätta dessa till
individuella IT-lösningar är en del av vårt arbete. Att sedan få möjlighet att
implementera detta hos lärare och pedagoger är en spännande och inspirerande
uppgift som sker dagligen.”
_________________________________________________________________________________
”Starkaste
intrycket var definitivt skolbesöket på Honywood Science Community School. De
arbetade med en gemensam kunskapssyn på hela skolan med 1050 elever. Varje elev
hade en iPad som användes som ett integrerat verktyg i verksamheten i alla
ämnen. Sedan var det Patricia Diaz föreläsning om webbpublicering som kändes
som ett modernt verktyg i Lgr11 anda.
Jag arbetar med
att webbpublicera med mina sjuor i NO-ämnena och matte, men skulle vilja lyfta
elevernas kunskaper genom att kunna använda ett digitalt verktyg som iPaden i
det dagliga skolarbetet. ”
_________________________________________________________________________________
”Både
lagringsutrymme och funktioner flyttas i allt större utsträckning till molnet.
Vi har diskuterat olika molnlösningar med IT-enheten och håller på att testa en
del verktyg. Väldigt många skolor använder exempelvis molntjänsten Google Apps
for Education och vi följer således noggrant upp hur införandet går och har
gått i grannkommunerna. I vår egen utbildningsverksamhet ser vi för det mesta
till att kursdeltagarna får en inblick i hur Googles ”universum” ser ut och
fungerar. I övrigt har citatet ”En skola kan aldrig bli bättre än sina lärare”
etsat sig fast och vi kommer således att med oförminskad kraft och engagemang att utbilda
Trelleborg kommuns lärarkår inom IKT. ”
_________________________________________________________________________________
Våra
deltagare var ensamma om att representera en hel kommun - och det väljer jag
att tolka som att vi i Trelleborg vill se en nutida och framtida skola.
Dag
fyra under läsåret i vår förberedande satsning ”FramsIKT” med fokus på
möjligheterna med digitala verktyg handlade till stor del om intryck från BETT:
sociala
medier i undervisningen, olika lösningar för elevaktiva lektioner med iPads,
presentation av skolbesök och redovisning av lärdomar i Falkenbergs
1-1-satsning. Dag
fem i ”FramsIKT” kommer att fokusera på ”Flipped Classroom”, teori och workshop
enligt ett vinnande koncept.
”BETT bjuder på
toner av inspiration och input. I år drabbade flera av föreläsningarna mig -
Patricia Diaz, Les Foltos, Daniel Barker och inte minst Tomas Kroksmark. Vi
måste inse att vi lever i en tid då utvecklingen rent tekniskt verkar
explodera. Ord som:
DIGITALISERING
GOOGLEISERING
GLOBALISERING
DIDAKTISKA
NÄTRESURSER
DIDAKTISKA
NÄTVERK
DIDAKTISKA MOLN
är ord/ordpar
som fungerar som koder för framtiden. Det är en framtid som rusar mot oss och
framförallt mot våra barn/ungdomar som kommer att vara aktiva inom yrken som
inte existerar än. Och även om vi inte vet så mycket om framtiden så kan vi
vara förvisade om en sak: Att dagens sjuåringar måste klara av en digital
vardag och högteknologisk arbetsplats när de tar steget ut på arbetsmarknaden
år 2025 - detta är ett faktum. Att vi måste rusta våra barn för den framtid som
i mångt och mycket redan är här är också ett faktum!
Trelleborgs
kommun och vår förvaltning ska inte vara steget efter utan snarare visa vägen
för andra kommuner. Ska vi klara det så krävs fortsatta inspirationsresor kombinerat
med en nyfikenhet och djävhet att våga satsa nu.”
_________________________________________________________________________________
” Det har varit en spännande upplevelse som
lett mig till att vilja utveckla förskolans arbete med iPad. Jag kommer att
börja ladda ner appar på våra iPads för att så fort som möjligt kunna prova och
testa hur jag ska kunna jobba med dessa på ett utmanande och utvecklande sätt i
förskolan tillsammans med barnen utan att det försakar andra uppdrag och mål i
verksamheten.”
_________________________________________________________________________________
”Föreläsarna
som vi lyssnade till på vår Atea-dag, lärare som har tagit ett steg längre med
hjälp av tekniken som finns tillgänglig BETT mässan är ju alltid
intressant, se olika verktyg och teknik som finns tillgänglig för både lärare
och elever. Kontakter
som man knyter med andra kommuner.”
_________________________________________________________________________________
”Daniel
Barker visade, på ett inspirerande sätt, hur man med hjälp av dagens teknik kan
förändra lärsituationen och ge mer tid till den enskilda eleven i klassrummet. Patricia
Diaz visade hur hon, med hjälp av dagens teknik, fick den blyga och tysta
eleven att rappa på Youtube. Vad hade dessa två pedagoger gemensamt? De ville
förbättra pedagogiken och hittade lösningar med hjälp av tekniken.”
_________________________________________________________________________________
”Starkaste
intrycket: Dagen med föreläsningarna med Thomas Kroksmark, Patricia Diaz,
Daniel Barker m fl är det som jag tycker gjort störst intryck.”