Efter BETT 2013

Bakgrund


Under perioden 30/1 – 2/2 besökte en delegation från bildningsförvaltningen BETT (British Education and Training Technologi) i London.

BETT är en av världens största mässa inom IT och lärande med över 30.000 besökare varje år. Representanter från många av Sveriges kommuner fanns på plats för att ta del av den senaste forskningen inom IT och lärande. Förutom mässan, med över 650 utställare, bestod dagarna av föreläsningar, nätverkande, erfarenhetsutbyte och studiebesök på engelska skolor.


Sammanfattning


Nedan presenteras en kort sammanfattning över deltagarnas starkaste intryck
från BETT 2013. För en mer utförlig rapportering hänvisas till bloggen.

_________________________________________________________________________________

”Min slutsats är att den teknik vi behöver i form av hårdvara och mjukvara finns tillgänglig. Det stärker mig i övertygelsen att det viktiga är förarbetet, att vi lär oss bedöma vad, hur och varför olika tekniker skall användas. Vår omvärlds-bevakning skall till stor del handla om att hitta goda exempel så att vi ökar sannolikheten för att våra projekt verkligen bidrar till elevernas utveckling.”

_________________________________________________________________________________

”Mitt starkaste intryck är när Daniel Barker pratade om Flipped Classroom.”

_________________________________________________________________________________

”Att se möjligheten med digitala verktyg eller kanske till och med digitala hjälpmedel blev väldigt tydlig. Det som sedan blev helt uppenbart var när Clara från Liljeborg, på hemmaplan, berättade om hennes känsla av att bli "hel" igen med hjälp av ett digitalt verktyg (och duktiga lärare) och där igenom finna inspiration, motivation och glädje i skolan. Tack för den bekräftelsen Clara!!
När det gäller arbetssätt så går första priset, helt överlägset, till "flippat klassrum"….men för att det ska bli optimalt krävs 1-1.”

_________________________________________________________________________________

”Mina starkaste intryck från resan var de fantastiska engagerade lärarna Patricia Diaz, Daniel Gomejzon och Daniel barkers inspirerande föreläsningar, samt det mycket intressanta besöket på Honywood Community Science School. Jag har hållit i ett AL-möte där jag presenterade hela resan för alla mina kollegor på skolan. Vi har sedan haft Anna Gudmundsson, Björn Gullberg och Jonathan Folke hos oss på en studiedag, där Anna introducerade grunderna för att arbeta med iPad i skolan. Därefter fick vi lära oss animering och filmredigering.”

_________________________________________________________________________________

”Föredraget av Thomas Kroksmark kring datorspelens pedagogik.
Kan vi utnyttja tankarna bakom datorspelen i vår pedagogik?
Det var för mig väldigt tänkvärt. Naturligtvis var höjdpunkten för mig när Stewart Lynch Open Text FirstClass group hade seminarium om FC12.
Detta lever jag med alla dagar!”

_________________________________________________________________________________

”Skolbesöket på Flitch Green var riktigt bra. Se pedagogerna använda en blandning av analog och digital teknik samtidigt i undervisningen där uppgifterna gjordes med det verktyg som var lämpligast. iPad, Macar och papper och penna i ett härligt pedagogiskt upplägg. Mässan var enorm med sitt utbud som riktade sig mot undervisning och teknik - Härligt! Surfplattans intåg i undervisningen visades påtagligt. Givetvis ska man inte glömma de bra föreläsningarna som gavs kring webbpublisering, flipped classroom m.m.

När det gäller det stora intresset för surfplattor som uppmärksammades på BETT kan vi på hemmaplan konstatera att antalet iPads som finns/beställts inom bildningsförvaltningen har ökat med drygt 20% efter vårt besök på BETT.”

_________________________________________________________________________________

”Sammantaget var hela konferensen och besöket på mässan otroligt inspirerande och gav verkligen energi till ett fortsatt skolutvecklingsarbete i Trelleborg. Största behållningen var föreläsningsdagen med flera föreläsare som förmedlade en positiv syn och tilltro till eleven och den svenska skolan. Det entreprenöriella lärandet låg som en hägring över konferensen. Nätverkande och möten med människor som jag annars har kontakt med via Twitter var också mycket givande.

Jag har ett pågående utvecklingsarbete kring entreprenöriellt lärande, digitala verktyg o ett formativt förhållningssätt som räcker sig över samtliga verksamheter (skola, förskoleklass och fritids) som har fortsatt med nya infallsvinklar efter BETT. Likaså på förskolan pågår ett arbete för att öka nyttjandet av digitala verktyg i verksamheten och då är det främst iPads och smartboards vi använder. Jag strävar kort och gott efter en nutida och framtida skola och förskola.”

_________________________________________________________________________________

Starkast intryck på mig gjorde föreläsningarna på hotellet. Pedagogikens möjligheter har inga gränser. För mig som undervisar var det ett incitament i sig att se hur andra lärare försöker förmedla kunskap. Jag vill gärna lära mig mer och inspireras. Det är viktigt också att förstå att katederundervisning är beprövad i sådär flera hundra år - tusen år.... Men att lägga ut material på nätet, Youtube, eller arbeta med Prezi och popplet är nytt. Jag testar nytt hela tiden och försöker utvärdera.

_________________________________________________________________________________

”Mina starkaste intryck av BETT-resan är föreläsarna Daniel Baker, Tomas Kroksmark och Patricia Diaz. Genom enkla tekniska lösningar samt ” möta eleverna på deras arena” så motiverade de eleverna och som sedan bidrog till högre måluppfyllelse. Med tanke på min verksamhet (inriktning mot elever i behov av särskilt stöd) finns det en avdelning på BETT-mässan där jag kan bli informerad och inspirerad till nya IT-lösningar inom specialpedagogik. Under resan knöts även nya kontakter med lärare från olika skolor i kommunen. Ett utökat kontaktnät som har bidragit till fler IT-utbildningar och kompetens-utveckling bland lärare när vi kom hem. Det är otroligt roligt att lära känna fler medarbetare inom kommunen och få en inblick i deras verksamheter och uppdrag.

Jag känner mig alltid inspirerad och upprymd när jag kommer hem från denna resa. Att utvärdera alla intryck och tekniska nyheter och omsätta dessa till individuella IT-lösningar är en del av vårt arbete. Att sedan få möjlighet att implementera detta hos lärare och pedagoger är en spännande och inspirerande uppgift som sker dagligen.”

_________________________________________________________________________________

”Starkaste intrycket var definitivt skolbesöket på Honywood Science Community School. De arbetade med en gemensam kunskapssyn på hela skolan med 1050 elever. Varje elev hade en iPad som användes som ett integrerat verktyg i verksamheten i alla ämnen. Sedan var det Patricia Diaz föreläsning om webbpublicering som kändes som ett modernt verktyg i Lgr11 anda.

Jag arbetar med att webbpublicera med mina sjuor i NO-ämnena och matte, men skulle vilja lyfta elevernas kunskaper genom att kunna använda ett digitalt verktyg som iPaden i det dagliga skolarbetet. ”

_________________________________________________________________________________

”Både lagringsutrymme och funktioner flyttas i allt större utsträckning till molnet. Vi har diskuterat olika molnlösningar med IT-enheten och håller på att testa en del verktyg. Väldigt många skolor använder exempelvis molntjänsten Google Apps for Education och vi följer således noggrant upp hur införandet går och har gått i grannkommunerna. I vår egen utbildningsverksamhet ser vi för det mesta till att kursdeltagarna får en inblick i hur Googles ”universum” ser ut och fungerar. I övrigt har citatet ”En skola kan aldrig bli bättre än sina lärare” etsat sig fast och vi kommer således att med oförminskad kraft och engagemang att utbilda Trelleborg kommuns lärarkår inom IKT. ”

_________________________________________________________________________________

Våra deltagare var ensamma om att representera en hel kommun - och det väljer jag att tolka som att vi i Trelleborg vill se en nutida och framtida skola.
Dag fyra under läsåret i vår förberedande satsning ”FramsIKT” med fokus på möjligheterna med digitala verktyg handlade till stor del om intryck från BETT:
sociala medier i undervisningen, olika lösningar för elevaktiva lektioner med iPads, presentation av skolbesök och redovisning av lärdomar i Falkenbergs 1-1-satsning. Dag fem i ”FramsIKT” kommer att fokusera på ”Flipped Classroom”, teori och workshop enligt ett vinnande koncept.

_______________________________________________________________________________

”BETT bjuder på toner av inspiration och input. I år drabbade flera av föreläsningarna mig - Patricia Diaz, Les Foltos, Daniel Barker och inte minst Tomas Kroksmark. Vi måste inse att vi lever i en tid då utvecklingen rent tekniskt verkar explodera. Ord som:

DIGITALISERING
GOOGLEISERING
GLOBALISERING
DIDAKTISKA NÄTRESURSER
DIDAKTISKA NÄTVERK
DIDAKTISKA MOLN

är ord/ordpar som fungerar som koder för framtiden. Det är en framtid som rusar mot oss och framförallt mot våra barn/ungdomar som kommer att vara aktiva inom yrken som inte existerar än. Och även om vi inte vet så mycket om framtiden så kan vi vara förvisade om en sak: Att dagens sjuåringar måste klara av en digital vardag och högteknologisk arbetsplats när de tar steget ut på arbetsmarknaden år 2025 - detta är ett faktum. Att vi måste rusta våra barn för den framtid som i mångt och mycket redan är här är också ett faktum!

Trelleborgs kommun och vår förvaltning ska inte vara steget efter utan snarare visa vägen för andra kommuner. Ska vi klara det så krävs fortsatta inspirationsresor kombinerat med en nyfikenhet och djävhet att våga satsa nu.”

_________________________________________________________________________________

” Det har varit en spännande upplevelse som lett mig till att vilja utveckla förskolans arbete med iPad. Jag kommer att börja ladda ner appar på våra iPads för att så fort som möjligt kunna prova och testa hur jag ska kunna jobba med dessa på ett utmanande och utvecklande sätt i förskolan tillsammans med barnen utan att det försakar andra uppdrag och mål i verksamheten.”

_________________________________________________________________________________

”Föreläsarna som vi lyssnade till på vår Atea-dag, lärare som har tagit ett steg längre med hjälp av tekniken som finns tillgänglig BETT mässan är ju alltid intressant, se olika verktyg och teknik som finns tillgänglig för både lärare och elever. Kontakter som man knyter med andra kommuner.”

_________________________________________________________________________________

”Daniel Barker visade, på ett inspirerande sätt, hur man med hjälp av dagens teknik kan förändra lärsituationen och ge mer tid till den enskilda eleven i klassrummet. Patricia Diaz visade hur hon, med hjälp av dagens teknik, fick den blyga och tysta eleven att rappa på Youtube. Vad hade dessa två pedagoger gemensamt? De ville förbättra pedagogiken och hittade lösningar med hjälp av tekniken.”

_________________________________________________________________________________

”Starkaste intrycket: Dagen med föreläsningarna med Thomas Kroksmark, Patricia Diaz, Daniel Barker m fl  är det som jag tycker gjort störst intryck.”